Implementácia nových výziev vo vzdelávaní počas kurzov Erasmus+

Cestovanie a vzdelávanie asi nevyjde z módy. Samozrejme, aká-taká znalosť cudzieho jazyka je výrazne poľahčujúca okolnosť. V prípade prieniku všetkých troch činiteľov nastávajú s vysokou pravdepodobnosťou také podmienky, ktoré sú postačujúce pre efektívne využívanie získaných kompetencií vo svojej pozícii. Pravda, nikdy nie je neskoro začať s ktoroukoľvek zo spomínaných oblastí.

Karel Havlíček Borovský v jednom zo svojich epigramov píše:

Svatý Jene z Nepomuku!
drž nad námi svoji ruku,
ať nám Bůh dá co dal Tobě:
by náš jazyk neshnil v hrobě.

Zaiste aj menej zainteresovaný čitateľ už správne dedukuje, že reč je o vzdelávaní v zahraničí. Konkrétne v Prahe. A ešte konkrétnejšie so začiatkom 15. a 16. mája 2022, keď sa v Prahe konajú veľké slávnosti Navalis na počesť sv. Jána Nepomuckého, ktorého socha je umiestnená aj na Karlovom moste v tejto obľúbenej metropole.

Jedným z významných programov, v ktorom je možné kumulovať kombináciu cestovania, vzdelávania či rozvoja jazyka, je program Erasmus+, v rámci ktorého je možné absolvovať študijné pobyty a kurzy v rôznych krajinách. Jednou z alternatív je Praha. Zvlášť pre tých, ktorým je československá tradícia blízka, jedlo a nápoje príjemné a jazyk nie vzdialený. Harmonogram dňa ponúka priestor na vzdelávanie, kultúru, gastronomickú satisfakciu i obdivovanie krás duchovna. A ďalej za predpokladu využitia siete električiek je možné stretnúť známe osoby.

Program Erasmus+ a jeho jednotlivé časti sú zamerané na aspekt celoživotného vzdelávania ako stále aktuálnej výzvy. Vzdelávanie nekončí získaním maturity, či univerzitného diplomu. Je to prvý parciálny cieľ. Svoje by o tom vedeli hovoriť všetci, ktorí pôsobia na poli vzdelávania, vedy, medicíny, IT sektora či iných oblastí. A tak je relevantné hovoriť o zručnostiach pre 21. storočie. Medzi nich patrí kritické a kreatívne myslenia a správne vysvetlenie ich vnímania. Ďalej rozvíjanie kognície, ako učiť študentov sa učiť. Medzi výzvy, ktorým budeme pravdepodobne čeliť, patrí aj tzv. zmiešané vyučovanie (Blended learning) či tzv. Flipped Classrom. Samozrejmosťou je kooperácia a pomoc.

Zdroj: https://faculty.chass.ncsu.edu/slatta/hi216/cc.htm

Aj naďalej sa rodia múdre deti, ktoré sa túžia stať múdrymi ľuďmi. Adaptácia na nové výzvy a koncept celoživotného vzdelávania je prvok, ktorý tejto túžbe môže pomôcť. Máme rôzne povahy, no napredovať môžeme len tímovo a v spolupráci.

Je málo takých, ktorí nemajú radi Prahu. Väčšina je takých, ktorí sa tam vždy tešia. Možnosť “vypadnúť” na týždeň (dva), naučiť sa niečo nové a potom to uplatniť so svojou cieľovou skupinou vzdelávajúcich sa prinesie určite zaujímajú skúsenosť. Ak si vypýtame spätnú väzbu, zistíme akú.

P.S.1:  Ak si dovolíme dva riadky neplatenej reklamy, tak na Gymnáziu sv. Košických mučeníkov môžu byť žiaci aj učitelia súčasťou veľkej komunity úspešných absolventov Erasmus+ vzdelávaní v rôznych destináciách.

P.S.2: Ján z Nepomuku je silný patrón. Česi si ho vážia. Môžeme i my.

Program Erasmus+ na našej škole pokračuje v inováciách a nových formách, o ktorých budeme ďalej informovať.

Zdroj epigramu: https://www.cesky-jazyk.cz/citanka/karel-havlicek-borovsky/epigramy-2.html#ixzz7Tm1BxoPg